Trakų Salos pilyje atveriama paroda „Kamufliažas“

Trakų Salos pilyje atveriama paroda „Kamufliažas“

Vasario 23 d. 15.00 val. Trakų Salos pilies ekspozicinėse erdvėse atidaroma paroda „Kamufliažas", skiriama paminėti antrąsias karo Ukrainoje metines.

Parodos koncepcijos idėja autoriui kilo vizito į Ukrainą metu, įgyvendinant Šveicarijos ALIPH fondo ir bendradarbiaujant su fondu „Meno šventovė", vykdomą restauravimo pagalbos misiją. Tai buvo specializuotos įrangos, skirtos restauravimo laboratorijoms remti, pristatymas Restauravimo centrui Kyjive ir jo filialams Odesoje, Charkive bei Lvive.


Parodą sukurti įkvėpė 2022 m. spalio 10 d. Kyjivo apšaudymas, sukėlęs grėsmę Restauravimo centrui ir šalia jo esančiai vaikų žaidimų aikštelei, kurioje, nukritus skeveldrai, tuo metu, laimei, nebuvo žaidžiančių vaikų. Parodos turinys – tai bandymas priminti žiūrovui apie laikinumą, atsirandantį vis didėjantį abejingumą, dėl kurio požiūris į mirtinas skeveldras, jų aštrias briaunas tampa švelnesnis ir ne toks skausmingas. Laikui bėgant, objektai maskuojami abejingumo išraiškomis. Nedidelis ir nepastebimas aliuminio gabalėlis kartais tampa likimo kardu. Tyrinėdamas formą ir keisdamas aliuminio korpuso dangą kitomis įvairiomis medžiagomis, autorius keičia suvokimą apie objektą, atimdamas iš jo mirties grėsmę. Taip atsiranda pretekstas svarstyti, ar ši forma (šis objektas) gali tapti maloniu ir trokštamu dalyku.


Paroda „Kamufliažas" yra ciklo „Raudonasis maras" tęsinys. Šis ciklas – projekto SHADOW, prasidėjusio 2022 m. kovą paroda „Katyń" Kosciuškos fondo būstinėje Niujorke, dalis. Parodos tikslas buvo priminti Amerikos žemynui Katynės tragediją. Daugybę mėnesių praleidęs restauruodamas kelis tūkstančius popieriaus eksponatų iš mirties duobių, kasdien kontaktuodamas su aukų DNR, autorius nusprendė dalyvauti projekte ir pažvelgti į šią tragediją ne tik kaip restauratorius.
Erdvė sukonstruota iš mažų ir didelių aitvarų, suklijuotų iš autoriaus išsaugotų dokumentų kopijų. Kai kuriose kultūrose aitvaras ir jo skraidinimas pavėjui yra laiško tarp žemės ir dangaus išraiška, o archeologinis popierius autoriui tapo tokiu laišku iš anapusinio pasaulio. Niekas nesitikėjo, kad karo ir jo žiaurumo tema staiga taps mūsų realybe.

Apie parodos autorių: Torunės Mikalojaus Koperniko universiteto (MKU) Dailės fakultete baigė meno kūrinių konservavimo ir restauravimo studijas, specializacija – popieriaus ir odos restauravimas bei paveikslų ir polichrominių skulptūrų konservavimas. Studijas tęsė paminklotyros ir sakralinio meno konservavimo krypties (MKU) aspirantūroje. Grębocino Rašto ir spaudos muziejaus, esančio jo restauruotoje gotikinėje buvusioje bažnyčioje, įkūrėjas ir direktorius.
Savo įkurtose restauravimo dirbtuvėse aktyviai užsiima meno kūrinių konservavimu ir restauravimu. Didžiausios Lenkijoje senovinių rankinių spaudos mašinų kolekcijos savininkas, vietinio regioninio kultūrinio gyvenimo organizatorius ir akademinės veiklos dalyvis (iki 2000 m. – Mikalojaus Koperniko universiteto Dailės fakulteto asistentas, o nuo 2018 m. – Menų universiteto Poznanėje docentas), daugybės apdovanojimų už veiklą kultūros ir meno srityje laureatas.

Paroda veiks nuo 2024 vasario 23 dienos iki 2024 m. kovo 10 d. Trakų Salos pilies parodų ekspozicinėse erdvėse (Karaimų g. 43C, Trakai)